Cockerel

Designer Lenka Kohoutová founded Cockerel as her personal project in autumn 2011. She launched the brand at the exhibition at DOX Centre for Contemporary Art in Prague, presenting a collection of men’s and women’s knitted sweaters and accessories that reflected the dominant trends in contemporary Czech glass and porcelain design. This confrontation between clothing and product has remained significant in the brand’s subsequent projects. As well as clothing, Lenka’s design work also includes upholstery fabrics and lampshades. Placing a collection in a given setting and styling the interior and ambience is an essential element in Cockerel’s approach. The name Cockerel does not just refer to the brand’s strong colours and how Lenka Kohoutová works with them. It is also a translation of her surname, highlighting a connection between family traditions and craftsmanship – the essence of small series production – that recalls the First Republic. The brand quickly became popular in the Czech Republic and beyond for its bold colours, quality and fine materials, primarily wool, cotton and silk. Clean lines and simple forms, also extending into product design, are the label’s signature.

Značka Cockerel byla založena na podzim roku 2011, jako osobní projekt návrhářky Lenky Kohoutové. Odstartovala expozicí v Centru současného umění DOX v Praze, kde prezentovala kolekci pánských a dámských ručně pletených svetrů a doplňků reagujících na silné tendence současného českého skla a porcelánu. Konfrontace oděvu s produktem zůstává pro značku signifikantní i v následujících projektech. Kromě oděvu se v tvorbě Lenky Kohoutové setkáváme s designem potahů sedacího nábytku či stínidel lamp. Zasazení kolekce do daného prostředí a dotvoření interiéru či atmosféry je samozřejmou součástí Cockerel rukopisu. Název Cockerel prozrazuje nejen odkaz na kohoutí barevnost a důležitost práce s barvou jako takovou. V překladuje znamená rodné jméno autorky a odkazuje na sounáležitost rodinných tradic a prvorepublikový přístup k řemeslu, který je podstatou malosériové výroby. Značka si rychle získala popularitu, nejen v České republice, pro svou odvážnou barevnou nápaditost, kvalitní zpracování a výběr těch nejkvalitnějších materiálů, především vlny, bavlny a hedvábí. Čisté linie a přísná jednoduchost forem s přesahem do produktového designu je rozpoznávacím znamením labelu.